BASIS

Zoveel mogelijk voldoen aan functionele en technische eisen met zo min mogelijk werkzaamheden.

Perrons
- We maken perron 1 breder door de tegenover spoor 1 gelegen sporen 15 en 20 te laten vervallen.
- Alle perrons verbreden we naar 11,5 meter.
- Mogelijkheid om overdekt te wachten en mogelijk kiosken op perrons.

Perronverbindingen
Twee nieuwe loopbruggen tussen het Stationsplein en het Weizigtpark.

Monumentaal stationsgebouw
- Het monumentale stationsgebouw staat los van het station. Je kunt hier dus niet meer doorheen om op het perron te komen.
- Verbouwen en restaureren waar dat nodig is.
- De commercie van het huidige station krijgt een plek in het stationsgebouw.

Verbinding tussen wijken
We maken de bestaande stationstunnel langer en gebruiken deze als loopverbinding tussen de wijken.

Afbeeldingen

Anja

07-06-24 om 12:06

Heel blij met een loopbrug tussen Weizigt en centrum kant.

LianSV

07-06-24 om 12:49

Super als de loopbrug doorgetrokken wordt naar Weizigt park. 

Richard Bouwman

08-06-24 om 11:23

Bij het uitvallen van de liften naar de loopbrug toe, wat is dan het alternatief voor minder validen? 

Guido

08-06-24 om 13:57

Mijn kritiek is hier hetzelfde als bij referentie 1 "benutten". Het opofferen van spoor 15 levert nodige ruimte op, maar er zal wel een alternatief moeten zijn voor de MLL-treinen. In praktijk wordt spoor 20 veel minder gebruikt, dus daar lijkt me het probleem niet zo groot. 

Fleur

09-06-24 om 8:51

Wordt de fietsers vs. voetgangers situatie aan de voorkant van het station overzichtelijker en veiliger? Het is daar zo onduidelijk nu dat er vaak (bijna) botsingen en irritaties zijn. 

Aldo Markus (Rover)

09-06-24 om 17:09

Wel zoeken naar functie voor het gebouw. Niet voor interwijkverbindingen maar het is ook niet gewenst dat wie een voorziening in het gebouw benut vervolgens weer buitenom moet.

Max

11-06-24 om 21:15

Spoor 1 breder maken heeft weinig zin. Het stukje bij sporen 15 en 20 wordt sowieso al weinig gebruikt door wachtende passagiers voor de IC die op spoor 1 stopt. De trein die daar stopt is ook niet lang genoeg om dit volledige spoor te benutten.

De tunnels mogen van mij breder zijn en verbeterd worden, maar ik denk dat een betere (fiets)-verbinding zeker nodig zal zijn. De huidige tunnel is hier te onveig. De fietsverbinding heeft verbetering nodig. 

 

Verbreding van perrons is goed.

 

Maar er zijn wel verbeteringen nodig

Hans Ruben

12-06-24 om 21:04

'Doe het goed of doe het niet' moet het motto zijn van een aanpak voor het station en omgeving. De ongetwijfeld grote investering kan worden uitgesmeerd over zo'n 50 jaar wanneer we kiezen voor het beste uit de vier oplossingsrichtingen met wat mij betreft als basis: 1. Stationsgebouw zo veel mogelijk weer betrekken bij het in/uitstappen door een nieuwe tunnel richting de perrons met als lichtend voorbeeld de toegangstunnel naar de perrons van R'dam Centraal inclusief (winkel)bedrijvigheid in de tunnel. 2. Een nieuwe boogoverkapping van glas met zonnecellen over de perrons als extra monumentaal aspect bij het fraaie station. 3. Bovengrondse traverse voor voetgangers en fietsverkeer (fiets aan de hand) Weizigtpark-Centrum v.v. over de perrons maar liever nog een nieuwe fiets/voetgangerstunnel naast de huidige Krispijntunnel. 4. Stationsplein creeëren zonder (gemotoriseerd)verkeer (Burg. de Raadtsingel ondertunnelen) als voetgangersparadijs met een mooie nieuwe entree naar onze monumentale binnenstad inclusief veel groen en activiteiten op het plein (levendige stad). 5. Onder alle omstandigheden behoud van Dordrecht als intercityplaats met directe ic-verbindingen naar Schiphol, de as R'dam-Den Haag-A'dam en nieuw naar Utrecht (aanpassing van de huidige NS-concessie) alsmede richting zuiden Breda/Eindhoven (nieuw) en Zeeland/België naast het plan voor Citysprinter.

Cookie-instellingen