OVERSTAPPEN

Focus op de beste inrichting voor de reiziger. Je kunt makkelijk overstappen van trein naar bus of van fiets naar trein.

Perrons
- We maken perron 1 breder door de tegenover spoor 1 gelegen sporen 15 en 20 te laten vervallen.
- Perron 1 ook aan de zijde van spoor 1 breder maken naar 15 meter.
- Andere perrons breder maken naar 13 meter.
- Mogelijkheid om overdekt te wachten en mogelijk kiosken op perrons.

Perronverbindingen
- Een centrale tunnel met aan de zijkanten ingangen naar de perron.
- Winkels in de tunnel

Monumentaal stationsgebouw
- Het monumentale stationsgebouw staat los van het station. Hier kunnen ook andere activiteiten plaatsvinden dan vervoer.
- We verbouwen of restaureren alles wat een opknapbeurt nodig heeft.
- Mogelijkheid om in de warmte te wachten en toiletten te houden in het gebouw.

Verbinding tussen twee wijken
- Een nieuwe loopbrug vervangt de huidige loopbrug. Deze is geschikt voor voetgangers en fietsers met fiets aan de hand.
- Zo mogelijk wordt deze oversteekplaats groen met plantenbakken.

Afbeeldingen

Marlies

08-06-24 om 15:52

Kan de tunnel alsjeblieft beter verlicht en beveiligd worden? Ik voel me regelmatig als vrouw onveilig in deze tunnel. 

Fleur

09-06-24 om 8:38

Niet overal hoeven winkels. Op perron is welkom, maar in de tunnel is onnodig en verspilling. Goed dat het stationsgebouw meer functies krijgt. Restauratie en zaalverhuur? Of piano neerzetten en mogelijkheid voor kleine optredens? Zie dat op andere stations ook; wordt er gelukkig van.

Max Balls

11-06-24 om 21:15

Niet sporen 15 en 20 weghalen. Ik houdt van piano spelen, dus voeg svp een piano toe in het stationsgebouw. De rest van het plan vind ik wel heel goed, dus ik wil heel graag dat dat wordt uitgevoerd!

Max

11-06-24 om 21:19

Kiosken op het perron zijn super fijn. De rest van de plannen klinken ook goed.

De centrale tunnel is een geweldig idee, met winkels. Dit zal een positief effect hebben op de vibe van het station. 

De verbindingen tussen de twee stations zijdes zijn idd aan vernieuwing toe. Hier ben ik het volledig mee eens.

 

Al met al vind ik dit het beste plan!

Pieter O.

11-06-24 om 21:24

Ik ben groot fan van de winkels die in de tunnel komen. De tunnel vind ik persoonlijk veel beter als er veel winkels in komen, omdat het dan veiliger is doordat er mensen werken die een toeziend oog kunnen houden. Het station kan daardoor ook populariteit winnen. De extra vergroening is ook heel erg goed, want dan helpt het station mee bij het bestrijden van klimaatverandering, wat heel belangrijk is. Alle kleine beetjes helpen!

Hans Ruben

12-06-24 om 20:15

Bereikbaarheid van de perrons via een tunnel, dan graag naast kunstverlichting waar mogelijk daglicht in deze tunnel laten schijnen en deze breed genoeg maken voor het positioneren van winkels zoals in Rotterdam Centraal. Tunnels geven altijd een gevoel van onveiligheid en dat kan met veel bedrijvigheid in de tunnel grotendeels worden vermeden. De breedte moet ook breed genoeg zijn om aan beide kanten stromen reizigers te kunnen verwerken (de huidige tunnel kan dat niet). Het gebruik van 1 toegang richting de perrons dmv tunnel die begint in het oude stationsgebouw geeft direct een spoorse invulling aan dit monument. 

Voorkeur voor een bovengrondse traverse (loopbrug) over de sporen om voetgangers en fietsers met fiets aan de hand van Weizigtpark richting centrum vv te laten gaan. Geen fietstunnel (onveilig). Het laten vervallen van sporen 15 en 20 betekent nog minder opstelruimte voor overnachting dan wel overdag opstellen van treinstellen. Dordrecht is een 'kop'station voor diverse treinseries en daarvoor is opstelruimte nodig; die is er nu al te weinig. Wellicht kan hiervoor ruimte worden gevonden op de zuidzijde van Kijfhoek waar de opstelruimte voor locomotieven nauwelijks wordt gebruikt.

Cookie-instellingen