MONUMENT

Het monumentale stationsgebouw staat in het middelpunt en heeft een belangrijke rol in het overstappen van vervoer. Zo kun je door het stationsgebouw van de bus naar de trein lopen.

Perrons
- We maken perron 1 breder door de tegenover spoor 1 gelegen sporen 15 en 20 te laten vervallen.
- Alle perrons breder maken naar 11,5 meter.
- Mogelijkheid om overdekt te wachten en mogelijk kiosken op perrons.

Perronverbindingen
- Een centrale tunnel met aan de zijkanten ingangen naar de perrons.
- Winkels in de tunnel.

Monumentaal stationsgebouw
Het stationsgebouw wordt weer begin- en eindbestemming van de reiziger. Winkels krijgen hier ook ruimte.
Ramen aan het Stationsplein worden tot deuren vergroot, om het gebouw toegankelijker te maken.

Verbinding tussen wijken
We maken de bestaande stationstunnel langer en gebruiken deze als verbinding tussen de twee wijken. Je mag hier doorheen met de fiets aan de hand.

Afbeeldingen

M.G. VInk

07-06-24 om 20:24

De monumentale status van het stationsgebouw is wel belangrijk. Van dit type zijn er maar 2 in Nederland. Dit gebouw in Dordrecht en in Zwolle. In het station winkels voor de reiziger, dus even snel wat halen is denk ik wel wat, maar daarnaast ook een huiskamer, zoals deze op andere stations in Nederland al een succes is, is ook een mooie invulling. Op de bovenverdieping moeten toch ook wel wat woningen te realiseren zijn?

Annemarie M.

07-06-24 om 21:21

Huiskamer concept NS in stationsgebouw Dordrecht, als wachtruimte en bij verstappen 

Aldo Markus (Rover)

09-06-24 om 17:19

Dit zou monumentale stationsentree weer een functie geven. Vraagt wel een grote investering.

Bestaande tunnel verhogen en verbreden is een alternatief. Met liften (en roltrappen) is interwijkverbinding zo ook mogelijk.

Hans Ruben

12-06-24 om 20:34

Het stationsgebouw blijvend als monument beschouwen, waarbij extern zo min mogelijk gewijzigd moet worden. Geen leegstaand gebouw meer. Het stationsgebouw moet als voorheen weer onderdeel worden van begin- en eindbestemming voor reizigers door in het stationsgebouw de trappen en lift naar de tunnel van onderdeel 'overstappen' te plaatsen. Om vanuit de centrumzijde bij de perrons te komen moet je door het stationsgebouw. De trappen naar de tunnel beginnen bij de huidige ramen en komen tot waar voorheen de loketten waren. De overige ruimtes benutten voor activiteiten als een restaurant (waarom kunnen we geen invulling geven aan een stationsrestauratie zoals voorheen), wachtruimte, plaatskaartenautomaten en infocentrum. Wellicht een ruimte met een permanente modelspoorbaan.

Cookie-instellingen