DUURZAAMHEID

Focus ligt op duurzaamheid. De meest duurzame en klimaat-adaptieve maatregelen passen we hier toe.

Perrons
- We maken perron 1 breder door de tegenover spoor 1 gelegen sporen 15 en 20 te laten vervallen.
- Perron 1 ook aan de zijde van spoor 1 breder maken naar 15 meter.
- Andere perrons breder maken naar 11,5 meter.
- Mogelijkheid om overdekt te wachten en mogelijk kiosken op perrons.

Perronverbindingen
Twee doorgangen met aan beide kant toegangen naar de perrons. Aan de kant van het park komt een centrale ruimte met toegang naar de doorgangen.

Monumentaal stationsgebouw
Het stationsgebouw wordt onderdeel van begin- en eindbestemming. Winkels krijgen hier ook ruimte.
Ramen aan het Stationsplein worden tot deuren vergroot, om het gebouw toegankelijker te maken.

Verbinding tussen wijken
We maken de bestaande stationstunnel langer en gebruiken deze als openbare verbinding tussen de twee wijken.

Afbeeldingen

Gerard

07-06-24 om 22:22

Die stationstunnel (weer) openbaar maken en het stationsplein verbinden met het Weizigtpark, lijkt mij een uitstekend idee. Wel weer een brug van de Krispijnse weg naar het Weizigtpark.

John

08-06-24 om 19:55

Deze lijkt mij een zeer goed idee! 

Fleur

09-06-24 om 8:28

Ik mis het duurzame aspect in de omschrijving, die bijna hetzelfde is als die van de andere opties. Op het plaatje lijkt er wel meer gras en zijn dat zonnepanelen of is het glas?

Rik

09-06-24 om 13:39

Een duurzaam station lijkt mij een goed uitgangspunt, alsmede het gebruiken van de monumentale stationshal.

Max

11-06-24 om 21:37

- We maken perron 1 breder door de tegenover spoor 1 gelegen sporen 15 en 20 te laten vervallen. -> dit plan maakt mij zelf weinig uit. Ben van mening dat de mensen die de IC pakken op spoor 1 niet zoveel wachten op deze delen van het spoor, laat staan dat de trein zo ver rijkt. 

- Perron 1 ook aan de zijde van spoor 1 breder maken naar 15 meter. -> hetzelfde als het plan hiervoor. 

- Andere perrons breder maken naar 11,5 meter. -> dit is wel nice. 

- Mogelijkheid om overdekt te wachten en mogelijk kiosken op perrons. -> zeker een slim plan! Dit is superfijn! 

 

Perronverbindingen

Twee doorgangen met aan beide kant toegangen naar de perrons. Aan de kant van het park komt een centrale ruimte met toegang naar de doorgangen. -> dit vind ik zelf nodig. Een zeer belangrijke manier om de doorstroming te verbeteren, en de verbinding tussen beide stations zijdes te verbeteren.

 

Monumentaal stationsgebouw

Het stationsgebouw wordt onderdeel van begin- en eindbestemming. Winkels krijgen hier ook ruimte. -> super nice! Dan heb je niet alleen rokende mensen in het stationsgebouw en dan wordt zijn monumentale functie goed benut. Dan is het ook fijn om in het stationsgebouw te komen. 

Ramen aan het Stationsplein worden tot deuren vergroot, om het gebouw toegankelijker te maken. -> helemaal top! Dan is de capaciteit van het gebouw ook beter

 

Verbinding tussen wijken

We maken de bestaande stationstunnel langer en gebruiken deze als openbare verbinding tussen de twee wijken. -> dit is zeker nodig. De verbinding tussen de twee wijken is nu zo slecht dat je eigenlijk wel moet inchecken om door de tunnel te komen. 

Hans Ruben

12-06-24 om 20:46

De perrons overkappen met een boogoverkapping van glas en geintergreerd zonnecellen. Zorgt voor volop daglicht op de perrons (overdag geen kunstlicht nodig), De boogoverkapping is klassiek en past bij het monumentale stationsgebouw. Opvang regenwater van de boogoverkapping dat naar het Wezigtpark kan worden geleid. De overkapping zorgt voor droge perrons bij neerslag. Energie uit zonnecellen opslaan en in de avonduren gebruiken voor  kunstverlichting. Veel groen op het stationsplein dat verkeersvrij wordt door ondertunneling van Burg de Raadtsingel en daardoor een voetgangersparadijs wordt als mooie entree richting centrum. Op het plein kunnen ook allerlei activiteiten plaatshebben (denk aan groot schaakbord) en ruimte zijn voor fontein, boekenleenkast, kunstwerken e.d.

Cookie-instellingen