Hoe maken we van het Otto Dickeplein een uitnodigend en groen plein? Een fijne plek om te zijn, te wonen of te werken. De herinrichting van het Otto Dickeplein past bij ons plan voor een aantrekkelijke binnenstad.
We willen het Otto Dickeplein herinrichten zodat het een uitnodigende toegang vanaf het water naar de stad is. Het plein heeft nu weinig groen, veel stenen en is nu niet een plek om lang te verblijven. Het plein kan één van de bijzondere plekken van de stad worden. Denk bijvoorbeeld aan een stadspark dat verkoeling brengt op warme dagen. Of een plein met een verwijzing naar de geschiedenis van Dordrecht. Of een plein met ruimte voor bewegen en spelen. Waar jij, jong of oud, als bewoner van de stad of als bezoeker uit de regio speciaal naartoe komt.
Het Otto Dickeplein valt onder de ontwikkeling van de Merwekade. Deze ontwikkeling kost iets meer tijd door verder onderzoek naar mogelijkheden voor parkeren langs de kade. Toch willen we nu wel door. En dat kan met de inrichting van het Otto Dickeplein. Eerdere reacties over het plein op de pagina Merwekade nemen we mee.
In het 2e kwartaal van 2026 starten we met het participatietraject. Op woensdag 15 april 2026 was er een inloopavond voor de direct omwonenden die een brief met uitnodiging ontvingen. Ook konden geïnteresseerden tot 9 mei 2026 hun ideeën en wensen kenbaar maken voor de herinrichting van het Otto Dickeplein.
De resultaten laten een duidelijk beeld zien: de wens voor meer groen is sterk. Veel mensen willen af van de stenige uitstraling van het plein. Daarnaast is er de wens voor extra zitplekken, bijvoorbeeld bankjes en picknicktafels. Deze voorzieningen dragen bij aan het doel om ontmoeting op het plein aan te moedigen.
Verder blijkt uit de resultaten dat je graag activiteiten ziet voor kinderen en ouderen. Ook is er steun voor het behoud van ruimte voor kleinschalige sport zoals yoga. De wens voor een jeu de boulesbaan kwam opnieuw naar voren. Daarnaast geven mensen aan graag de bijzondere ligging van het Otto Dickeplein aan de drie rivieren en de historische betekenis van de locatie terug willen zien.
Alle reacties van de vragenlijst op deze website en de eerdere inloopavond nemen we zoveel mogelijk mee in het verdere ontwerpproces.
In juli organiseren we een nieuw participatiemoment, een inloopavond.
We werken ernaar toe om in 2027 te starten met de herinrichting van het Otto Dickeplein. Zodra er meer bekend is over de exacte planning informeren wij je daarover.
Als je je hebt aangemeld voor de klankbordgroep dan informeren wij je op korte termijn over het verdere proces.
Heb je vragen over het Otto Dickeplein? Wil je informatie ontvangen? Mail het ons gerust naar ottodickeplein@dordrecht.nl
Het opnieuw inrichten van het Otto Dickeplein past bij ons plan voor een aantrekkelijke binnenstad. Een binnenstad waar je fijn kunt wonen en werken, waar wandelaars en fietsers voorop staan en de auto niet meer overheersend is. In de toekomst gaan we toe naar een binnenstad met minder auto's. Lees er meer over op www.dordrecht.nl/binnenstad.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies worden gebruikt om statistieken te meten over het gebruik van de website (bijvoorbeeld via Google Analytics, Siteimprove of Matomo) en voor externe videodiensten zoals YouTube of Vimeo. Hiervoor maken wij gebruik van diensten van derde partijen. Deze cookies worden alleen geplaatst na jouw toestemming.
Jouw keuze aanpassen? Dat kan op elk moment via de cookie-instellingen in de footer.